Feb 15, 2013

16.02.13

assalamualaikum readers! alhamdulillah diberi peluang untuk bernafas lagi harini. have a nice day, peoples :)

pernah dengar tak ayat yang macam ni,

"alah kau tu, angat-angat taik ayam je. harini kemain alim, esok lusa sama je balik kepada asal."

"eh esok ade ape-ape ke? kenapa kau tiba-tiba sembahyang ni?"

"kau demam ke? tak pernah-pernah kau nak pergi masjid."

mesti selalu dengar kan. ayat ni selalu keluar bila time seorang kawan rapat, family or spe je yang nak berubah. sedih kan orang yang cakap macam ni, kenapa tak boleh menyokong tapi sebaliknya memperlekehkan orang yang nak berubah ke arah yang lebih baik. cuba duduk dan fikir, "Allah da bagi die petunjuk. mungkin die tak dapat berubah secara drastik. tapi at least, die mencuba. tapi aku?" sedih kan kalau difikirkan betul-betul. so, janganlah memperlekehkan orang yang nak berubah. why not, kita try ikut sekali? dulu nakal da sama-sama. sekarang buat baik jom laa sama-sama jugak. hidayah tak semestinya datang dengan sendiri bergolek-golek depan mata, kadang-kadang kene cari sendiri atau kadang-kadang semuanya start dari terpaksa. biarlah bende tu bermula dari terpaksa, insyaAllah penghujungnya akan berakhir dengan rasa ikhlas dan bukan lagi terpaksa. "ingat, dunia cuma pit-stop sebelum kte sampai alam akhirat." 

cuba kita tengok sekeliling kita. family bahagia, rumah besar, kereta besar, makan pakai cukup, kawan-kawan yang awesome, duit poket yang alhamdulillah sentiasa terisi, result exam pun hebat-hebat. subhanallah, nikmat Allah yang mana lagi kita nak nafikan? mampu ke kita ade semua tu kalau Allah tak tolong? jawapannya terang-terang tak mampu. Allah tak pernah kedekut dengan kita even setiap hari ade je dosa baru yang kita buat, even selalu je kita lupa Dia :'( tak pernah Dia tinggalkan kita dalam keadaan apepun, tak pernah Dia tinggalkan kita even semua pergi jauh dari kita :')

Allah da bagi 1001 nikmat kat kita, bila turn kita nak gembirakan die? so, jom sama-sama ke arah yang lebih baik. mungkin tak secara drastik. tapi secara perlahan-lahan. jangan biarkan nafsu menang, letakkan iman di depan. setiap hari mungkin hari yang terkahir buat kita. who knows? only Allah knows. jujur saya cakap, saya manusia yang penuh khilaf, yang 1001 aibnya ditutup oleh Allah. saya masih mencari jalan, jalan yang lebih dan lagi baik dari jalan yang ade sekarang. so,jom ramai-ramai kita cari jalan tu. semoga Allah bimbing kita dan pimpin ke jalan tu :') saya bukan seorang ustazah walaupun saya ambik islamic banking (eh ade kene mengena ke hehe), saya jugak takde niat nak bajet alim/bagus dan sewaktu dengannya. tapi saya nak orang-orang yang saya sayang ni, kita sama-sama masuk syurga, insyaAllah. taknak laa masuk sorang-sorang. tempat best kene masuk ramai-ramai, baru laah meriah :') biarlah kita susah-susah sekarang, jangan kita susah masa kat sana nanti :')

maafkan saya kalau ade yang terguris hati, terkasar bahasa. takde niat saya untuk buat macam tu. saya manusia yang penuh dengan khilaf. this is just another thought of mine to be share with everyone :)

xx,izztifrhana.

2 comments:

  1. awak nak berubah pakai tudung labuh ke wak? jangan lupa ajak kita sekali :DD

    ReplyDelete
  2. insyaAllah. tp kte tak smpai level tu lagi. bru basic2 jelaa awak, hehe. jom jom rmai2 ke arah yg lebih baik :)

    ReplyDelete